Tuesday, July 26, 2011

pantang LARANG

HAI HAI :)
rindu kucing aku :(
ehem2..
sebagai sorang yang pernah melalui zaman kanak2 yang normal,
mesti korang pernah dengar pantang larang dari orang2 tua. 
aku memang dibesarkan dengan pantang larang.
biasalah semua benda yang xelok dibuat,
orang tua akan bg hint JANGAN buat dengan gtau perkara buruk akan berlaku.

hari ni aku nak citerkan benda yang berlaku mase aku umo 5 tahun.
masa tu aku kecik lagi n aku suke menyabung.
korang tau menyabung tu ape?
menyabung tu meniarap sambil lipatkan kaki ke atas n tangan tongkat kat dagu.

mak aku yang tengah lipat baju tegur
" Sakdiah, jangan menyabung macam tu, nanti mak mati"

heh, mase tu aku budak lagi, manelah aku kisah ape mak cakap
aku siap sengih2 sambil makin goyang goyangkan kaki aku laju2..
tanda menganjeng la tu..

masa tu sebenarnya mak aku memang ade penyakit kanser
n beberape bulan lepas tu,
mak aku betul2 meninggal.

pergh masa tu aku rasa akulah penyebab utama kematian mak aku.
memang cuak habis la!
fikiran aku,
kalau mase tu aku xlawan cakap mak cakap jgn menyabung,
 mesti mak aku xmeninggal
 macam2 andaian bermain kat kepale aku.
rase takot pon ade jugak.
kalau lah bapak aku tau aku menyabung...
so aku rahsiakan perihal aku menyabung tu pada semua orang.

lepas mak aku meninggal,
aku duduk kampung 3 tahun.
kalau aku sepit kuku malam2, makcik aku cakap nanti hantu langkah
kalau aku malas sapu rumah, dapat suami tua.
kalau makan sambil nyanyi, nanti jadi buaya.
disebabkan aku ni trauma dengan pantang larang..
aku patuh semua benda tu.aku xbuat.
aku takot semua tu terjadi mcm ape terjadi kat arwah mak aku.
cukuplah seorang korban atas kesalahan aku.
yela nak mampos kalau aku jadi buaye betul2??
mesti kene duduk zoo.

bila aku dah duduk JB balik mase darjah 3,
cikgu pernah tanya sape anak yatim.
aku sorang je angkat tangan,
n cikgu tu tanye kenapa mak aku meninggal,
aku jawab la sebab aku menyabung.
cikgu tu senyum,
n suruh aku tanye bapak aku kalau balik rumah.

aku tanya bapak aku,
abah aku ckp arwah mak aku meninggal sebab sakit
aku pon ceritakan perihal rahsia aku yang aku menyabung,
dia bantai gelak guling2 n dia ckp tu cumelah pantang larang.
benda tu xbetul.
mak aku meninggal bukan pasal aku menyabung.
itu cumelah teguran sebab xsopan la awek cun menyabung.
habis terselak2 kain tu.

ooooooooo

barulah aku paham pantang larang tu ape.

sejak dari tu..
semua pantang larang dah tak lut kat diri aku.
aku nyanyi mase masak..
aku duduk tepi tangga..
dan banyak lagi.

SEKIAN. :)

28 comments:

cucu umie said...

kelakar dok hang nie..tapi sampai sekrng pantng arang menyabung tu ad lg ah.. nenek ayie pon marah kalo ayie bt mcm gitu..heheh

Mrs.Yie said...

orang tua gitu le..banyak sangat pantang larangnya.. :)

syrupmasin said...

ape lah kau nih..haha..takziah weh..

cik sakdi said...

ayie, memang la kene marah oo kalu menyabung. haha

cik sakdi said...

kak mimi mest ade takotkan anak2 jugak kan?kehkeh

cik sakdi said...

alah salleh mst ko pon takot mse kecik dulu kene tipu, haha

Wanie said...

huhu..tap sampai skang macam terikut ngan pantang larang tak leh nyabung kaki tu..

cik sakdi said...

wanie, yela takot mak mati la, hehe lgpon x manis lee..

ZORA said...

pantang larang ni bgus gak sbnarnya.. sbbnye dy mlarang buat bnde yg tak baik..kira bgus la 2 an...

cik sakdi said...

aiseh tp selalunye die punye akbat mesti pasal kawen lambat la,kawen ngan org tua lah,adoii

Puan Kutu said...

muhahaha gelak guling2 macam tenggiling!

adib syazwan said...

hehehe, jangan duduk atas bantal, nanti bisol, hahahaha! =P

mykhalis said...

pntang larang paling mak khalis selalu sebut kat Khalis.. jangan meniarap..awak tu tak kawen lagi.. nnt tak naik benda tu.. tak de anak.. hehe.. alhamdulillah.. dah ada anak..heh

amna said...

gtu la, mcm2 pantang larang. kalau keluarga saya tak ada apa2 ikutan sgt kecuali kalau makan tak habis, mmg siap kena brainwash.. mcm2 pntg larang kuo time tu :D

Prince Halilintar said...

cik sakdi..jgn duk menyabung depan komputer tu lame2..xsopan..kahkahkah:p

Qaseh dalia adelia said...

hehe taksub jadinya kalau percaya ..ptg larang sume tu tak bagi kita buat .. bukan betul pun

cik sakdi said...

amboi puan kutu, sukenye dia tu, haha

adib, alah selambe je duduk xbisol2 pon kan?haha

cik sakdi said...

bro khalis, mcm betul pasal jgn meniarap tu, tp nasib baik ade anak kan?syukur2 nasib baik ok semuanye. haha


amna, bukan ke kalau mkn xhabis, nnt nasik tu nages?pastu memang kene marah pon,senang ke carik sebutir beras?hehe

Piasara said...

"betul tu,org2 tua dulu mmg sarat dgn pantang larang yg diorang cipta sendiri...ank2 akk pun kena tegur ngan maktok diorang kalau menyabung kaki tu..akk pulak kalau semua yg tk elok dibuat mesti ada alasan logik bukan alasan yg ntah apa2.."

aleen aiden said...

pergh..aku xpnah pulak panggil menerap 2 menyabung.pes taim dengar!hu3

pena said...

orang zaman dulu2x, dia nak tegur guna cara halus.. dia tak sound direct.. sebab tu la muncul pantang larang macam tu... =)

muhamad hanif said...

sakdiah tu sapa ? AHAHHAHAHAHA

adwafarahin said...

org tua mcm2 pantang larangnye kan hihi :)

sekamar rindu said...

salam...cik sakdi,
'
memang betul amat byk pantang larang..

mcm contoh kat sini.:

1.Jangan mencaci atau menceritakan kecacatan, dikhuatiri anak yang bakal lahir juga akan cacat. [ tujuan sebenarnya : Agar menjaga pertuturan agar tidak melukakan hati orang lain.]

2. Jangan duduk di atas bantal kerana dipercayai boleh naik bisul tujuan sebenarnya : Supaya menjaga bantal daripada dipecah atau dikoyak,]

3. Anak dara jangan menyanyi di dapur, nanti kahwin dengan orang tua [ tujuan sebenarnya: x nak nasik tu hangit]


dan byk lagi...


:)

cik sakdi said...

aleen, meniarap ngan menyabung tu lain la. menyabung tu ko meniarap sambil angkat kaki. hehe



pena, betul la tu, kite lak xpaham2 diorang tu menyindir hehe

cik sakdi said...

anep,, sakdiah tuuuuuuuuu.... peh nak pijak kau eyah!!!! HAHAHHA

M Fizan said...

baru dapat tau kenapa tak baik menyabung..yang lain dah tau sejak azali..huhu

konklusi : jangan menyabung di rumah yang ada laki...bahaya..wuuuuu

cik azeya said...

aha. yang menyabung tu paling seram. kalau buat je, kena marah. T_T

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...