Thursday, August 18, 2011

jum masak TOM YAM

HALOOOOO



ye.. sedari kul 3 petang tadi..
balik kelas je terus dengan semangat berkobar2 pergi ke dapur.
hari ni aku masak masakan luar negara tau.
aku masak tom yam. kahkah..




kepada mamat mamat perasan bujang..
abang salleh, ayie , anep , alep dan segala yang ada..
Jangan nak bagi alasan masak tu susah.
aku tau.. korang mesti jarang tolong mak masak kan?
ooo.. sedap2 je rileks2 tunggu mak masak n waktu buka ye.
aku tau la korang wat macam tu..
sebab aku pon wat bila aku balik JB. kihkih




ok tanpa membuang masa..
hari ni aku nak ajar masak tomyam.
semudah ABC.
aku mase darjah 3 dah reti masak benda ni.
punyelah senang..



mula mula..
gi kedai terdekat untuk beli barang memasak.
jangan dok beli slurpee je.. :p


mula mula..

panaskan minyak n tumis bawang besar n bawang putih sampai naik bau.
bila dah bertransform jadi kuning.. masukkan secawan air.


beli perencah tom yam jenama maggi..
masukkan tige ketul kiub tu.


masukkan serai, halia, 7 batang cili padi n lengkuas.
pastu masukkan ayam.


tambahkan air.. ikot logik akal
dan letak garam, ajinomoto, perahan limau nipis n daun limau.


boleh tambah udang sotong n apa apa yang logik.
disebabkan aku student,aku mampu letak fish kek je. haha


last skali masukkan carrot, bunga kubis dan tomato dibelah 4.

tunggu sampai carrot masak



selepas tu.
jeng jeng!!!





senang kan?

leh siap dalam masak 15 minit je.
senang dan murah.


ingat.. makan lepas azan maghrib ye.
lepas makan jangan longgarkan tali pinggang.
nanti usus berpintal.
kehkeh.


OK BUBYE :)

21 comments:

budakijaupendek said...

hehe, kesian.
fiskek je

cik sakdi said...

weh fara. ade ayam le.dush!! haha

Prince Halilintar said...

prince dah masak tomyam semalam..buat sahur.hehe

cik sakdi said...

prince pagi2 makan tomyam xsakit perot ke?kebalnye.. hehehe

Umi Asura Sanusi said...

tengok tomyam petang2 nak berbuke ni...seksa rasenye...haha

muhamad hanif said...

amboi,

pergi ke kedai membeli slurpee yea ?


dusshh!dussshh!

cik sakdi said...

umiii.. lek le.lg 2 jam je.sabarr. haha

cik sakdi said...

anep gi beli slurpee tengah hari eh. hahahah dush2

Art Blogger said...

Masak TOMYAM apa'an tuch,,
Tapi kalo lihat gambarnya enak itu,.

Wanie said...

haha..sakdiah, ayie tu mungkin rajin tolong mak, budak bertiga tu tak pasti..tau makan je kot..lalala

akak klu buat tomyam tak bape nak sedap oh..nak salahkan perencah boleh?hehe

syrupmasin said...

err..sedap ke doe?? asal aku ternmpak macam ade cebisan jari dekat tomyam tuh?? tomyam jari ke?? :P

cik sakdi said...

kak wanie,, paling pemalas si sirap tu. hahaha



tol2 xtau perencah ape yg sedap gler.

cik sakdi said...

salleh, ko try le rase sedap ke x. ape ko pk aku potong jari pe. hahah

Syuxer said...

dah boleh start pasang impian jadi bini orang dah neh..;p..

bila dah pandai memasak,awk dah lulus untuk menjadi isteri hehe

cucu umie said...

kehkeh..perghh sedap je hang cakap aku dudukk..kahkah actually aku merayap kot..hehe btw, alhamdulilah sudah reti masak..lepas nie nk masak pa plak..hehe

cik sakdi said...

syuk,,memang dah berangan nak kawen ni. as soon as possible. hahahah





ayie,, pasni aku nak masak ape ek, tah la plannya ikan bakar.wahahah
aku dah agak da kau mst merayau!

ILA HonEyBuNNy said...

nai sikit tomyam boleh...

nak makan wat sahur neh..ehheh

adan said...

dah jadi guru memasak sekarang... lepas ni cikgu nak ajar masakan apa lak?

syrupmasin said...

haha..ehh aku puase lah mane bole rase2 nih :D

ILA HonEyBuNNy said...

baru makan tomyam tadi....tadi?hek3.....

biarlah rhsia....sedappnya tomyam..ehheh

Aisyah Aina said...

letak ayam je..aku selalu buat tom yam katak...hahaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...